Przedstawiciele zagranicznych przedszkoli partnerskich z wizytą w Warszawie – podsumowanie spotkania w ramach programu Comenius
Środa i czwartek w ostatnim tygodniu kwietnia br. to kolejne dni pobytu w naszym kraju delegacji przedszkoli partnerskich, które przyjechały na zaproszenie dyrekcji Marzanny Moćko i Małgorzaty Dąbrowskiej w ramach programu Comenius.
Projekt „Przedszkolaki z inicjatywą – świat bajek krainą magiczną spotkań z wartościami” realizowany jest w Publicznym Przedszkolu im. St. Staszica w Zagnańsku z funduszy Unii Europejskiej i zakłada wzajemną współpracę, poznawanie dziedzictwa kulturowego oraz wymianę doświadczeń. Spotkanie rozpoczęte wspólną powitalną kolacją w niedzielę kończyła wycieczka po Warszawie, w czasie której gościom towarzyszyły dyrektor szkoły Marzanna Moćko, nauczyciele j. angielskiego - Dorota Starz i Sylwia Maksymowicz – Jończyk, a także nauczycielki przedszkola - Beata Szwed Błońska, Halina Starz i Maria Przepióra.
Zaplanowana pół roku wcześniej wizyta w Pałacu Prezydenckim zrobiła na wszystkich ogromne wrażenie. Mieliśmy okazję obejrzeć apartamenty pałacu, w którym pracuje Prezydent Rzeczypospolitej, Bronisław Komorowski, poznać kolejne dzieje budynku, który w czasie wojny nie został zniszczony i był wielokrotnie przebudowywany a swój obecny wygląd zewnętrzny uzyskał na początku XIX wieku. Goście spacerowali uliczkami Starego Miasta, przyglądali się życiu stolicy i jego zabytkom, wśród których kolejnego dnia zwiedzili barokowy Pałac w Wilanowie wzniesiony w latach 1681–1696 dla króla Jana III Sobieskiego i Marii Kazimiery. Bogactwo obrazów, głównie portretów, piękne barokowe sale przepełnione różnorodnością ozdób i wreszcie ogród zostaną na długo wszystkim w pamięci. Słoneczna pogoda pozwoliła cieszyć się spotkaniem do woli, sprzyjała wymianie doświadczeń i wrażeń.
Na zakończenie wspólnego międzynarodowego spotkania koordynatorzy wyrazili swoje opinie na temat wizyty w naszym przedszkolu i kraju. Wszyscy jednogłośnie uznali, że podsumowanie projektu w Polsce przeszło ich najśmielsze oczekiwania, o czym też świadczą wpisy w kronice szkolnej Comenius. Zagraniczni goście zaskoczeni byli wspaniałą współpracą z władzami na różnych szczeblach, z rodzicami, mediami, wewnętrznym zarządzaniem oraz organizacją przedszkola, w którym pracują, niezwykle ambitni nauczyciele, poświęcający swój wolny czas dla najmłodszych uczniów. I chociaż projekt jeszcze się nie kończy, to z tego miejsca za całe wsparcie i pomoc serdecznie dziękuję wójtowi Szczepanowi Skorupskiemu, dyrekcji szkoły Marzannie Moćko i Małgorzacie Dąbrowskiej, anglistkom Sylwii Maksymowicz – Jończyk i Oli Zagórskiej, koleżankom z przedszkola Beatce Szwed -Błońskiej, Marylce Przepiórze, Marysi Piskulak, Anetce Palus, Bożence Nawrot, Halince Starz, Marzence Knez, Bożence Musiał, Heni Górzyńskiej, a także Marcie Górzyńskiej, Dagmarze Szymkiewicz, Sylwkowi Jończykowi, Łukaszowi Gronostajowi, wspaniałym rodzicom, a w szczególności naszym narratorom paniom Karolinie Lovejoy, Oli Hanulak, Monice Hyb, panu Łukaszowi Kowalczykowi, stażystkom Agatce Grabowskiej, Ani Mamej, paniom z Zespołu Ludowego Jaworzanki, pracownikom Urzędu Gminy w Zagnańsku, obsłudze kuchni, paniom sprzątaczkom i panom konserwatorom. Bardzo dziękuję Michałowi Dąbrowskiemu za pomoc w organizacji powitalnej kolacji i zakwaterowaniu gości w hotelu, Kasi Moćko za pomoc w zorganizowaniu wycieczki po Warszawie, kierowcy Wiesławowi Wiśniewskiemu za zorganizowanie transportu gości z Kielc do Zagnańska.
Cieszymy się, że program dostarczył nam wszystkich wspaniałych emocji od łez po śmiech, bo jak powiedziała pani dyrektor „dotykaliśmy go wszystkimi zmysłami”.Udział przedszkola z Zagnańska w programie międzynarodowym to nieoceniona ilość pozytywnych wrażeń, doświadczeń, przeżyć. Czas współpracy partnerskiej był doświadczeniem dla wszystkich bardzo trudnym, ale i bardzo pozytywnym. Nauczyciele musieli sprostać barierom językowym i kulturowym. Z drugiej jednak strony otworzyliśmy się na nowe, staliśmy się bardziej tolerancyjni, niezależni. Nawiązaliśmy cenne przyjaźnie. Zacieśniliśmy kontakty z rodzicami i władzami gminy, którzy cały czas wspierali nasze działania. Przedszkolaki zaczęły uczyć się języka angielskiego w ramach godzin w przedszkolu, poznały kraje europejskie – ich bajki, język, symbole, geografię, historię, kulturę i sztukę. Dzieci rozwinęły i prezentowały swoje talenty językowe, artystyczne, taneczne i wokalne podczas organizowanych sukcesywnie wideokonferencji z partnerskimi przedszkolami. Stały się bardziej odpowiedzialne, pewne siebie. Projekt podkreślił kultywowanie tradycji regionalnych, utożsamianie się z kulturą oraz kształtował postawy regionalne już od wieku przedszkolnego. Dwuletnia współpraca z krajami Europy zachodniej, wschodniej i południowej pozwalała na promowanie tych wartości i doświadczanie Europy wszystkimi zmysłami poprzez degustację potraw i aktywny udział w programie artystycznym.
Co więcej, dzięki realizacji programu Comenius w przedszkolu w Zagnańsku wzrósł jego prestiż nie tylko w środowisku lokalnym. Staliśmy się rozpoznawalni w województwie, w kraju, słyszała o nas Europa. Nauczyciele mieli możliwość wymiany doświadczeń i wypracowania pomocy dydaktycznych, które można stosować w pracy z dziećmi. Prezentacje multimedialne przygotowane przez nauczycielki zostaną wykorzystane podczas ich zajęć. Wspólnie stworzyliśmy czasopismo pedagogiczne na temat metod nauczania na etapie przedszkolnym, wydaliśmy książkę z bajkami w ośmiu językach. Wkrótce powstanie film z przedstawienia w języku angielskim z tłumaczeniem na język polski pt. „Szewczyk Dratewka”, w którym głównymi aktorami są nasze wdzięczne przedszkolaczki i wspaniali rodzice. Zakupiliśmy stroje do tańca regionalnego dla ośmiu par dziecięcych oraz jednej osoby dorosłej, które będą reprezentować nasze przedszkole podczas różnych uroczystości. Wierzymy, że udział w tym programie zarówno nauczycieli jak i dzieci pozwolił uwrażliwić najmłodszych beneficjentów projektu na kulturę naszego regionu, nauczył szacunku do dorobku oraz ludzi, którzy go tworzą. Ponadto, udział siedmiu zróżnicowanych kulturowo i religijnie państw w jednym projekcie pozwalał uczyć tolerancji do odmiennych kultur i religii już od najmłodszych lat. Na realizację tych wspaniałych działań przedszkole w Zagnańsku otrzymało w drodze konkursu 20 000 euro. W Polsce miało miejsce ostatnie, siódme spotkanie. Było ono najważniejsze, ponieważ nieopodal sławnego dębu Bartka dzieci zaprezentowały swoje możliwości aktorskie w języku angielskim we współpracy z rodzicami i nauczycielami, a także dały pokaz tańców międzynarodowych i regionalnego. Była to również ewaluacja projektu – jedno z głównych założeń programowych o wspomnianym wyżej tytule. Projektu dotowanego z funduszy unijnych, domagającego się promocji i rozgłosu. Jedynego w tym okresie projektu realizowanego w przedszkolu w województwie świętokrzyskim Niewątpliwie trzeci już w naszej szkole program Comenius był najbardziej wyczerpującym i znojnym dla wszystkich, ale przyniósł nam niezwykłą radość z osiągniętych rezultatów, które przeszły także nasze oczekiwania. Cieszymy się, że ta społeczna, bezinteresowna i ciężka praca nas wszystkich opłaciła się.
Dorota Starz
Koordynator projektów Comenius w ZSPnr2, PiG w Zagnańsku
Ten projekt jest realizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej. Projekt i publikacja odzwierciedlają jedynie stanowisko ich autora i Komisja Europejska nie ponosi odpowiedzialności za umieszczoną w nich zawartość merytoryczną