Do podstawowego zakresu działania Rzecznika należy w szczególności:
1. Zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów.
2. Składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów.
3. Występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów.
4. Współdziałanie z właściwymi miejscowo delegaturami Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, organami Inspekcji Handlowej oraz organizacjami konsumenckimi.
5. Wytaczanie powództwa na rzecz konsumentów oraz wstępowanie, za ich zgodą do toczącego się postępowania w sprawach o ochronę interesów konsumentów.
6. Przekazywanie na bieżąco delegaturom Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wniosków i sygnalizowanie problemów dotyczących ochrony konsumentów, które wymagają podjęcia działań na szczeblach administracji rządowej.
7. Wykonywanie innych zadań określonych w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów lub w przepisach odrębnych.
Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.
Pamiętajmy, że konsumentami jesteśmy cały rok. Wykupujemy ubezpieczenia, korzystamy z usług bankowych, sieci telefonii komórkowej, tankujemy paliwo, prowadzimy prace budowlane i dokonujemy setek innych zakupów. Co zrobić, gdy przedsiębiorca nie wywiązuje się z umowy, ewentualnie jakość jego usług, czy towarów pozostawia wiele do życzenia? Kiedy należy nam się odszkodowanie, gwarancja, rękojmia? Na te i inne pytania pomoże odpowiedzieć Rafał Szyba - Powiatowy Rzecznik Konsumentów. Do jego obowiązków należy między innymi:
- Bezpłatne poradnictwo konsumenckie i informacja prawna w zakresie ochrony interesów konsumentów.
- Występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów.
- Współdziałanie z właściwymi miejscowo delegaturami Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, organami Inspekcji Handlowej oraz organizacjami konsumenckimi.
- Udział w postępowaniach w sprawach o ochronę interesów konsumentów.
Z pomocy prawnej Powiatowego Rzecznika Konsumentów może skorzystać każdy mieszkaniec powiatu kieleckiego. Dla Państwa wygody w każdy poniedziałek Rafał Szyba dyżuruje od południa aż do wieczora. Dzięki temu można skorzystać z jego pomocy, np. wracając z pracy. Od wtorku do piątku przyjmuje w godz. 07.15-15.15. Sprawę można przekazać również tradycyjną pocztą.